Acceptera att livet inte är rättvist...

För nån vecka sen när jag satt på flygbussen på väg hem från Arlanda så bläddrade jag igenom Metro... Där hittade jag en väldigt intressant artikel om Ann Heberlein, doktor i etik. Hon har precis släppt boken "Det var inte mitt fel" som handlar om att vi svenskar har slutat att ta ansvar för våra misstag. Vi skyller ständigt på något eller någon annan, t.ex. om en tenta inte gick som man ville så var det läraren som ställde fel frågor, eller att om bilden inte blir bra så är det fotografens fel. Enligt henne så har vårat samhälle blivit så att goda handlingar belönas inte och dåliga handlingar får inga konsekvenser... I alla falls å verkar boken väldigt intressant och jag skulle gärna ha den. Tycker mest man hör undanflykter, ursäkter och att folk skyller ifrån sig hela dagarna nu för tiden, alldeles säkert jag också... Titeln på artikeln var den bästa... "Acceptera att livet inte alltid är rättvist!". För det är inte rättvist på nått sätt... men man kan ju ändå göra det bästa av vad man har. (stod om boken i aftonbladet idag också såg jag precis)

Idag blir det vilodag för min del. Jag har träningsvärk lite här och var, speciellt i vaderna, så det blir nog bra tat inte göra så mycket. Tog en lite längre promenad än dn vanliga sträckan hem från pojkvännen imorse så fick en morgonpromenad på 45 minuter i alla fall. Gjorde inte alls nått att det snöade. Nu har det däremot slutat snöa. Har tvättid i eftermiddag, men sen kanske det blir en till promenad... Det är ju så härligt! =)

Kommentarer
Postat av: Sinne

Jamen som tusan! Haha. Ja jag vaknar antingen före fan eller så sover jag för länge. Finns som inget mellanting.. Man kanske skulle ta och läsa den där boken, låter intressant! För det är ju sant att man skyller ifrån sig, försöker iaf :)

2008-04-10 @ 11:56:18
URL: http://halsoblogg.blogspot.com
Postat av: Ebba

Åh, skönt att det slutat snöa hos dig! Här har det snöat nonstop i flera dagar nu.. Blir så less.

2008-04-10 @ 15:30:56
URL: http://ebbastraningsblogg.blogspot.com
Postat av: Sofie Rundlöf

De flesta skyller nog ifrån sig utan att tänka på det, håller med om att man hör mycket sånt överallt :p

2008-04-10 @ 17:14:18
URL: http://www.sofierundlof.blogspot.com
Postat av: Evasleva

Låter jätteintressant. jag tycker också att människor är dåliga att ta ansvar för sina handlingar. säkert jag med ;)

2008-04-10 @ 20:46:38
URL: http://www.letarbalans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0