Den mållösa träningen ger menlöst slit...??

"Det finns inga lata människor. Det finns bara människor med kraftlösa målsättningar - det
vill säga målsättningar som inte inspirerar dem"


Det här citatet stod med i nyaste Body, sagt av Anthony Robbins. Även nyaste Fitness Magazine hade en krönika om hur viktigt det är med klara och tydliga mål med sin träning, inte bara att träna för att må bra utan mer specifika mål. Jag måste erkänna att jag har faktiskt inget direkt mål med min träning och det tycker jag faktiskt är jättetråkigt. Det finns inget där som pushar mig att ta i lite extra för jag vinner ju inte direkt nått på det. Med ridningen fanns det ju klara mål. Jag tränade de där bytesserierna eller galoppiruetterna om och om igen på olika sätt för att få till dem perfekt på tävling inför domaren. Få ett kvitto på att det går framåt. Var är det kvittot nu? Endast i mitt huvud där jag är min egen domare vilket så klart är väldigt subjektivt bedömande, både åt det positiva och negativa hållet så klart... Men vad kan då va ett bra mål? Jag har ingen aning faktiskt. Jag tycker iof att det går rätt bra att träna så här som jag gör nu och jag tycker att anledningen till att jag tränar är för att det är kul och jag mår bra, men som de sa i Fitness magazine så är inte de målen nått som gör att man förbättrar sig etc. Är det alltid nödvändigt då? Kanske inte, men allt är väl roligare om det finns nån sorts utveckling i det hela. Alltså jag är inte alls less på träningen eller nåt sånt, mer bara en liten fundering. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: evisen

Svår fråga. Alla har ju sina egna morötter som får dem att knalla iväg till gymmet/ut i spåret etc (även om de flesta motiven bottnar i samma ideal/inlärda värderingar). Jag tränar inte heller för ett SPECIFIKT mål, där ngn annan blir min "objektiva" domare, utan jag söker mig fram med känslan som främsta ledsagare. Jag försöker göra det som får mig att finna största möjliga tillfredsställelse, både kort- och långsiktigt helt enkelt.

Med jag har mina mål även i det, även om d i vissa perioder inte är helt konkreta.

Och det som får mig att fälla domen är att DET faktiskt ger resultat för mig, räcker för att min träning ska bli meningsfull.

Ska de verkligen behövas att man kan motivera sin träning för andra?

2009-07-24 @ 18:24:29
URL: http://evacatherine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0