Att äta eller inte äta, det är frågan...?

Något som är bra att diskutera så här i påsktider är kanske ägg... särskilt med tanke på att jag fick en liten "uppläxning" här om dagen när jag tog fram min eftermiddagsranson på 3 st XL-ägg. Tydligen verkar de flesta inte "klara av" att äta fler än 1-2 ägg på raken och tydligen verkar de flesta vara övertygade om att det heller inte är bra för dem att göra det. Det här med att man inte ska äta mer än 1 ägg om dagen var faktiskt inget jag hade hört talas om förrän för nått år sen men placerade det snabbt i samma fack i mitt huvud som sån sorts information som t.ex. att potatis ger cancer. Dock har jag sett att väldigt många inom styrketräningsvärlden pillar bort äggulan (det godaste) när de äter ägg och istället äter en himla massa (och kastar onödigt mycket). I alla fall, helgens uppläxning bestod i en kortare föreläsning om att det under påsken gick bra att äta kanske uppemot 7 ägg men på daglig basis skulle man inte äta mer än absolut 1 ägg om man inte ville be om hjärt- och kärlsjukdomar. Jag kan tänka mig att det var något upprörande när jag slängde in att jag åt 5 stoooora ägg om dagen, varje dag... =)

Jag har i alla fall aldrig mått sämre av att äta många ägg varje dag i en lång period som jag gjort av att inte äta några ägg alls. Jag tror att det är gammal förlegad troende helt utan belägg. Ägg är gott helt enkelt och man kastar inte mat (gulan), punkt slut.

Fler personer som diggar ägg:
Träningslära - Ägg: ett fantastiskt livsmedel
Kostdoktorn - Snabbkurs i kolesterol
Foodmonitor - Varför skulle kolesterol vara farligt?








Kommentarer
Postat av: Emliscious

Hahaha nyligen haft samma underbara diskussion. Tror du inte att äggen enbart skulle vara orsaken till kärlsjukdomar Fantastiskt kul när folk tror att endast 1 ägg om dagen är regeln

Om

Man vill hålla sig frisk Men pizza och snabbmat

Bidrar inte till ohälsa.... Var tog helhetstänket vägen? Mer ägg till folket! Och gulorna skulle jag äta om de inte var så förbannat äckliga ;)

2011-04-24 @ 15:36:23
URL: http://Www.emliscious.blogspot.com
Postat av: emma s

Det där om att ägg är farligt är en "nyhet" med säkert tjugo år på nacken. Sedan dess har den dessutom flera gånger har blivit motbevisad inom just vetenskapen x) Mer ägg! :D

2011-04-25 @ 10:13:10
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Friskusmajsan

Nu har jag inte läst länkarna för jag har inte tid utan svarar bara det jag har i huvudet ang ägg. Kolesterolintaget bör inte vara högre än 300 mg per dag och ett stort ägg innehållet 215 mg. Så lite ligger det nog i det hela ändå. Sen får man väl avgjöra själv hur man vill göra och hur farligt man tror att det är med extra kolesterol för en i övrigt aktiv och frisk person som inte har någon historia av hjärt-kärlsjukdomar. :)

2011-04-25 @ 14:07:36
URL: http://friskusmajsan.blogg.se/
Postat av: Emelie - PT och kostrådgivare

Håller med - mera ägg och man kastar inte gulan!

2011-06-09 @ 21:10:12
URL: http://bodybybeijer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0