Det svåra är inte att hålla en diet...

... utan det svåra kommer när man INTE håller sig till dieten. Konstigt kan man tycka... men egentligen inte. Hur svårt är det att veta exakt vad och när man ska äta? Du behöver inte tänka, kroppen vänjer sig, man känner sig nöjd, har sina glädjestunder (måltider) med jämna mellanrum varje dag och allting känns helt okej. När man sen ska äta någolunda fritt så börjar kroppen skrika efter näring. Igår åt jag mer av min vanliga dietmat (alltså råvaror som är tillåtna i min vardag men i större mängder) och trots en större lunch blev jag vrålhungrig på eftermiddagen. Trots stort mellanmål var jag vrålhungrig direkt efteråt. Jag ville ha allt jag kom över och kände mig totalt utsvulten även efter direkt middagen och mitt kvällsmål.

Idag är jag väääldigt hungrig och dessutom sugen på allt möjligt (ok, mest choklad och mackor). Har varit väldigt nära att gå och köpa både baguette och choklad hela förmiddagen... men istället blev det 2 st Pepsi Max nu efter lunch. Hade jag inte ätit mer igår hade jag säkerligen känt mig både mätt och nöjd igår, mätt och nöjd idag och dessutom sluppit det här fruktansvärda begäret. Värt det eller inte, vet inte men tror det är vettigt... 

Jag antar att det är kroppens naturliga överlevnadsmekanismer som sätter in... Jag befinner mig ju ändå i ett stadie av svält och kroppen anpassar sig till det. När den inser att det finns tillgång till mer mat så försöker den väl intala mig att få i mig så mycket som möjligt. Precis kände jag igår också... och jag åt mer än planerat men det var bara bra mat allting så det känns bra... Nästa helg har jag planerat en dag med kolhydrater. Då blir det nog ännu svårare att "komma tillbaka" till dieten sen. Just nu vill jag (egentligen bara springa och köpa choklad) bara härda ut och vänta tills allt känns bra igen...

Kommentarer
Postat av: Ems

Håll ut! Tänk på vad den chokladbiten gör med kroppen! Ett steg längre ifrån tävlingsformen! Du kan klara detta! Kom igen! Kramis

2011-04-11 @ 14:58:33
URL: http://www.shutthefkupandsquat.blogspot.com
Postat av: Västgötskan

Oj oj, förstår inte hur du orkar...?!

Men jag är imponerad! ;-D

2011-04-11 @ 20:18:39
URL: http://rundarocksaenform.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0