Effekterna av morgoncardio...

Idag har jag gjort egna (i min värld) vetenskapligt säkerställda studier på effekten av ett cardiopass på humör, pigghet och den positiva inställningen. Enligt de studierna så är man lite småhög på endorfiner i ca 2,5 timmar efter passet är avslutat, det trots dålig nattsömn. Under den tiden är man oerhört pigg, glad, energisk och allting är roligt oavsett om det man gör faktiskt är raka motsatsen. Ja, de är nästan så att man är lite irriterande sprallig för de personer som inte startat sin dag på liknande vis. Efter 2,5 timmar så börjar de positiva effekterna avta lite smått men man kan fortfarande tydligt känna av dem i ca 2 timmar till... men egentligen tror jag att man känner av det lite smått hela dagen... =)

Ja, som ni kanske förstod så körde jag ett cardiopass på crosstrainern imorse. Med pulsklocka dessutom. Första gången jag använder en sån (innan jag har bara använt GPS-funktionen) och det var rätt kul... eller i alla fall tror jag att det kommer bli roligt när jag ställt in den så att jag tydligare ser pulsen. Men jag skulle hålla mig mellan 75-80 % av min maxpuls vilket motsvarar 150-160 slag i minuten. Det gick ju finfint och jag låg precis rätt hela passet. En rätt behaglig ansträningsnivå. Kändes skönt under passet, dvs inte för jobbigt och inte för slött, men ännu bättre efteråt! Påt igen imorgon! =)

Kommentarer
Postat av: emma s

Härligt! Alltid kul att läsa vetenskapliga studier på olika former av träning ;)

2011-08-29 @ 17:07:01
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Petra

Ha ha ha du är rolig du, men jag håller med dig. Därför jag älskar morgonträning :D

2011-08-29 @ 19:53:48
URL: http://fitnessmorsan.blogspot.com
Postat av: lovelyliller.com

ingen tvil om at det er en frisk start på dagen!

2011-08-29 @ 20:31:18
URL: http://lovelyliller.com
Postat av: Jenny Davidsson

75-80% av max,är inte det ganska hög intensistet på morgonen eller äter du frukost innan?

2011-09-05 @ 17:24:45
Postat av: Johanna

Jenny: Ja, det är en ganska hög intensitet. Nej, jag äter inte frukost innan.

2011-09-05 @ 18:03:25
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0