Tillfällig ommöblering i träningsschemat...

Det är nog ingen som har missat att det är midsommar på fredag. Jag längtar! Men det innebär ju även att det blir lite knixande med träningen. I och med att jag kommer befinna mig på annan ort är det svårt att träna och fredagar är ju vanligtvis min träningsdag för rygg... Därför blir det till att möblera om lite bland träningspassen den här veckan... Eller egentligen gäller det att ha framförhållning vid såna här tillfällen så att man får en bra lösning ändå. Jag började redan i helgen med att byta plats på söndagens träningspass till lördagen och vila på söndagen istället... bara för att få en vilodag att orka med att träna 4 dagar på raken den här veckan. Fredagens träningspass får alltså klämmas in bland de andra och jag får skippa vilan som egentligen skulle ha skett idag. Veckans träning nlir därför följande:

Måndag: Ben
Tisdag: Axlar & Mage
Onsdag Bröst + biceps
Torsdag Rygg + triceps
Fredag: Vila
Lördag: Vila
Söndag: Mixad styrka 

Det innebär att jag är i fas igen redan på söndag. Dock funderar jag på att byta plats på dagens och morgondagens pass. Det känns inte optimalt att träna bröst dagen efter axlar, men samtidigt känns det inte optimalt att träna bröst dagens efter triceps heller... Än är det inte bestämt utan det bestämmer jag nog när det är dax! Blir nog bra vilket det än blir. =)

Kommentarer
Postat av: Petra

Ser jättebra ut!

2011-06-23 @ 19:44:05
URL: http://petrakardell.shapemeup.se/
Postat av: Jenne

härlig tränings blogg du ! :)

Jag undrar om du har nå bra tips för att få fastare lår samt mage?

Ha de gött :)

2011-06-26 @ 14:26:22
URL: http://daysofjenne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jennie: tack! Tung styrketräning i kombination med att du tappar lite fett.

2011-06-26 @ 16:47:42
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Linus

Tjenare!

Tjejjen min läser din blogg och jag har läst lite och tycker det samma!



Jag har lite oro kring ditt schema.



Kroppen behöver 48-72 timmars vila mellan träningspassen för att återhämta sig fullt mellan varje gång, vilket betyder att om jag tränat bröst måndag, måste jag vänta till onsdag för träna det igen. Samma gäller alla muskler i kroppen.



Skulle man träna samma muskel igen innan den blivit utvilad skulle göra så man inte orkar lika mycket igen, och inte bara det, utan göra träningen nästan helt värdelös, för man rycker bara sönder samma fibrer igen, så man bara drar ut åter hämtnings perioden.



Så när jag kollar på ditt temp schema så tränar du triceps 3 dagar i rad, och biceps 2 dagar i rad.

Ditt benpass på måndag är super! Ben är viktigas och är perfa på måndag, samt du har egen dag för mage och axlar, super!



Jag vill inte säga åt dig vad du ska göra men som det ser ut skulle du få enormt mycket mer ut av din träning om du tränade optimalt, vilket skulle vara i din situation:



Måndag: Ben

Tisdag: Rygg/Biceps

Onsdag: Bröst/Triceps

Tor&fre: Ledig

Söndag: Axlar/Mage



Varför? jo då får alla muskelgrupper minst 2 dagar ledig mellan man tränar dom igen.

Det är samt smart att lägga ihop muskelgrupper så man kan använda så många "compound" övningar som möjligt, och få träna musklerna igen så fort som möjligt när man tränar muskler som går ihop i samma dag.



Så bröst/triceps dag, du kan börja med bänkpress, sen incline, sen flyes eller något sådant. Triceps kan du köra 2 isolerings övningar sedan, Tricep Pushdown och skullcrushers? t.ex.



Då får du full bröst på bänken samt hur mycket mer triceps du vill :)



Det var det jag hadde i tanke, all lycka!

2012-01-19 @ 00:47:06
Postat av: Johanna

Linus: Tack för tipsen... men som sagt var det där en tillfällig ommöblering eftersom det var midsommar, alltså inte en normal träningsvecka. Numera tränar jag nästan inte ens armar heller.

2012-01-19 @ 20:01:23
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0