Mitt nuvarande dietupplägg...

Jag har fått en hel del frågor angående hur mitt nuvarande dietupplägg ser ut. Som bekant så bytte jag ju för ca 2 veckor sen, men utan att berätta hur det sett ut här i bloggen. Att jag inte nämnt det var faktiskt ett medvetet val i och med att jag ville testa och känna på hur det kändes först. Dock var väl första veckan mer prova på och jag åt rätt fria mängder så jag har endast hållt det hela strikt i en dryg vecka. Med strikt menar jag koll på portioner och måltider. I alla fall, det känns grymt bra så jag är redo att dela med mig.

Jag har börjat äta en ketogen diet, dvs jag äter väldigt få kolhydrater och istället mycket fett och protein. Under en sån här diet så ska man försöka hålla sig från att överstiga 20-30 gr kolhydrater om dagen för att hålla kroppen i ketos. Vill ni veta mer om det så kan ni läsa här. I nuläget äter jag inget bröd, pasta, ris, potatis, grönsaker som växt under jord och håller koll på kolhydratsinnehållet i övriga livsmedel. Istället för kolhydrater så fyller jag på med mer fettrika livsmedel som avokado, fetaost, ost, nötter m.m. Det gör att jag kan äta godare mat som smakar mer. Det är lite LCHF-stuk över mitt mattänk men jag öser inte på med grädde, bacon och dyl. utan håller mig till sånt som känns bra för mig.

Jag har dessutom lagt ner det hela med att varje måltid måste innehålla si och så många gram kött utan nu har jag satt en kalorigräns på mina måltider. Frukost och diverse mellanmål är redan förutbestämda vad jag ska äta (jag gillar att ha det så) men på lunch och middag freestylar jag lite. Ska jag göra någon kycklingrätt så kittar det om kycklingfilén väger 100 gr eller 250 gr för jag har min kalorigräns och fyller på upp tills jag nått den med nått fettrikt livsmedel. Är det en stor kycklingfilé så tar jag alltså mindre avokado, är den liten så tar jag mer. Det känns mycket smidigare och gör att jag kan variera min mat mer och äta roligare mat. Jag vet ändå att jag får i mig tillräckligt med protein (minst 2 gr per kilo kroppsvikt).

Jag har dessutom höjt mitt dagliga intag av kcal. Innan jag började med det är upplägget så låg jag på 1550 kcal om dagen och mådde piss. När jag började med det här så höjde jag till 1650 kcal och idag höjde jag som jag sa innan med ytterligare 100, nu till 1750 kcal. 1750 kcal känns som en bra nivå och jag tror det gör att jag inte går ner lika fort som det känns som att jag gjort sen jag började med det här dietupplägget (och jag är medveten om att mycket är vatten iom att jag har mindre kolhydrater i kroppen som kan binda vatten) men det får vågen utvisa. En matdag ser numera ut så här:

Frukost:  250 gr keso 4%, 1 XL-ägg, 3 gr omega-3, vitaminer = 350 kcal
Mellanmål: 20 gr nötter (valnöt eller paranöt) = 140 kcal
Lunch: valfritt med kött och fettrika livsmedel, grönsaker = 350 kcal
Mellanmål: 3 st XL-ägg = 300 kcal
Innan träning: BCAA, PWO = 35 kcal
Efter träning: BCAA, proteindrink = 135 kcal
Middag: valfritt med kött och fettrika livsmedel, grönsaker = 300 kcal
Kväll: Caseinpudding, omega3 = 140 kcal
TOTALT: 1750 kcal/dag (ej inräknat grönsaker)

Jag upplever ganska stor skillnad i hur jag mår jämfört med tidigare dietupplägg. Jag slipper bli akut hungrig utan håller mig på en jämnare nivå. Jag känner mig lite piggare. Jag är inte lika sugen på annat längre i och med att jag redan äter gott. Än så länge vill säga... har ju bara testat ett tag än så länge så vi får se hur det kommer gå men det känns verkligen bra och rätt! Det har dessutom gjort att jag fått tillbaka motivationen i min satsning. =)

Kommentarer
Postat av: lovelyliller: trening ,mat og morro.

så bra ut dette :D

2011-03-23 @ 18:59:16
URL: http://lovelyliller.com
Postat av: Anonym

Har en fråga om man till exempel ska äta 150 g kyckling, fisk eller kött ska man utgå från otillagad vikt eller tillagad? Vore snällt om du vill ge några bra exempel på under jord grönsaker och ovan jord?

Kämpa på med din diet!

2011-03-23 @ 19:21:20
Postat av: Johanna

Anonym: Näringsinnehåll utgår oftast för otillagad vikt. Grönsaker under jord = morot, palsternacka. Grönsaker ovan jord = sallad, blomkål, broccoli.

2011-03-23 @ 19:26:59
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Keep going! Ser ut som ett mumsigt upplägg. Hejar på dig!

2011-03-23 @ 20:21:12
URL: http://myviewonafairytale.blogspot.com
Postat av: Annoula

Härligt att du verkar ha hittat rätt! Tuta och kör!

2011-03-23 @ 20:47:32
URL: http://www.annoula.se
Postat av: emliscious

Guuuuuuuuuuud så skönt att du hittar nåt som funkar! så du får må bra i huvudet och kroppen! härligt!

2011-03-23 @ 21:29:40
URL: http://www.emliscious.blogspot.com
Postat av: Ebba

heja dig!! :)

2011-03-23 @ 22:29:41
URL: http://ebbastraningsblogg.blogspot.com
Postat av: sandra

Får jag fråga dig en sak..

jag väger runt 45 kilo och är 150 cm lång. född 88.

jag har under en längre tid legat runt 1000 kalorier/dag, och uppfattar det som att jag går upp av att äta över 1000 kalorier per dag...

hur många kalorier anser du att jag bör äta per dag, utan att gå upp i vikt??

jag har jätteproblem med att veta, vilket resulterar i att jag ligger runt 1000 varje dag, i rädsla för att gå upp. vilket förmodligen är förlite :P

2011-04-26 @ 21:10:29
Postat av: Johanna

Sandra: Du bör antagligen ligga på det dubbla om du inte tränar väldigt mycket och då bör du ligga på mer. I början när du börjar äta mer kommer du gå upp men det försvinner efter nån vecka när din kropp kommit ur svältstadiet. Nu äter du så lite att den suger åt sig som en svamp när du äter mer. Testa höja successivt tills du kommer upp till ca 2000kcal/dag.

2011-04-27 @ 08:12:41
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: sandra

tack så mkt för svaret! :)

dock har jag ätit runt 1500-2000 ett bra tag nu... till och från. i kanske över ett halvår minst! så ändå känner jag att jag går upp..?



kan det vara för att det går i perioder? att jag ibland äter 1000 , och sen ibland 2000? så att kroppen aldrig hinner vänja sig vid 2000?

jag tycker ju att jag borde ha vant kroppen när jag legat på så många kalorier ett bra tag...? eller hur lång tid tar det?



jag har räknat ut min basala energinivå..och den ligger på runt 1500. med tanke på min längd å vikt. så jag borde ju inte gå upp av att ligga runt 1500 men ändå gör jag det... fast sedan tycker jag även att jag inte ens borde behöva 1500 kalorier, och verlkigen inte 2000 kalorier, eftersom jag är väldigt väldigt liten. en normal människa, vilket jag inte är kroppsmässigt, ska ju ligga runt 2000.

2011-04-27 @ 17:19:48
Postat av: Johanna

Sandra: 1500 kcal är väldigt lite mat, även för en liten person. Vill du inte ligga på 2000 så lägg dig åtminstonde på 1750. Din basala energinivå är den energi som krävs för att du ska "leva", dvs ligga som en dösill, och sen rör du dig ju utöver det också. Låt kroppen vänja sig vid mer mat. Lägg dig på en högre nivå och håll dig där. Som jag skrev innan går du säkert upp lite första tiden iom att mer mat binder mer vatten i kroppen och att kroppen kommer att chockas. Den behöver tid att vänja sig vid en stabil nivå. I och med att du varierar så mycket nu så suger den åt sig när du äter mer för att klara sig när du äter så lite. Ligg på samma nivå hela tiden så kommer det jämna ut sig när kroppen har vant sig. Kan kännas läskigt men du kommer må mycket bättre sen! =)

2011-04-28 @ 12:59:41
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: sandra

hah.. ja du har rätt :) tack så mkt för dina bra svar :) hoppas det går bra med ev. tävlingar för dig! kram

2011-04-28 @ 13:23:35
Postat av: Sandra

tänkte bara påpeka att enligt denna sida:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open



så är mitt BMR, utan aktivitet, ENDAST 1157... :/

så om jag ska ligga på 1800 ca, så känns det väldigt mkt, eftersom jag inte alls rör mig mycket på dagarna då jag bara pluggar.

2011-04-28 @ 13:28:49
Postat av: Johanna

Sandra: Jag står fast vid vad jag sagt innan. PÅ den sidan kan du även lägga till stillasittande aktiviteter, så som att sova, sitta på föreläsning, laga mat, äta, klä på sig och då kommer jag upp i att du ska MINST äta 1500 enligt sidan... en lägsta gräns på 1750 tror jag därför är bra... men jag kan även rekommendera att du börjar träna eller röra på dig (och i såna fall äta ännu mer) vilket är bra både ur ett vikt- och hälsoaspekt.

2011-04-28 @ 13:58:11
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0