Konsten att härda ut 45 min crosstrainer...

Ja, jag kan ju inte direkt säga att jag tycker att crosstrainern är det roligaste jag vet. Det kan vara kul ibland, men att nöta den 5 gånger i veckan när man egentligen redan borde ha tränat klart (iom att jag är klar med den "riktiga" träningen, styrketräningen) är oftast allt annat än kul. För att klara av att stå hela tiden ut så är det en sak som gäller - mind games. Jag kan inte gå in med inställningen att jag ska ge allt, då funkar det aldrig. Jag måste försöka hitta en nivå där jag känner att jag kan hålla på ganska länge och sen försöka förtränga det jag gör. Mina mind games handlar alltså inte så mycket om själva prestationen utan mer om ett sätt att hantera tiden. Det allra viktigaste är att försöka kolla på klockan så sällan som möjligt. Jag brukar dela upp passet i olika delar:

0-15 min: Startfasen. Här är det bara att härda ut för en kvart är ju egentligen ganska kort och det ska man ju egentligen klara. Jag ser det som 5 min-etapper.

15-30 min: Den kritiska fasen. Här är det jobbigast och lättast att ge upp. Jag hanterar det genom delmål med små belöningar. Delmålen och belöningarna är följande:
-  20 min: Jag får dricka för första gången på passet.
-  25 min: Jag får torka svetten från pannan med svetthandduken för första gången
-  30 min: Jag får dricka för andra gången

30-45 min: Härda ut-fasen. Nu är det ju "bara" en kvart kvar, piece of cake. Bara att härda ut, det går snabbt. Delmålen och belöningarna fortsätter.
-  35 min: Får både torka svett och dricka
-  40 min: Får både dricka och torka svett, sen är det fritt fram med dem till slutet

KLAR!!!

På det sättet klarar jag av min efter-tränings-cardio även de dagar jag egentligen inte orkar. Sen så hjälper även musik i öronen och att det är nått bra på tv samtidigt. Det är bara att köra på helt enkelt!

Kommentarer
Postat av: emma s

Hahhaha, sånt där är så stört egentligen! x) men jag gör lika dant (A) inte exakt då förståss... men liknade. I värsta fall händer det ven att jag byter maskin för att få lite omväxling :)

2011-10-20 @ 13:02:09
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Petra

Är det inte effektivare att köra ett intervallpass på 20 min i stället för att stå och nöta i 45 min i samma tempo?

2011-10-20 @ 14:40:06
Postat av: Johanna

Petra: Jag vet inte om det är effektivare. Beror väl helt och hållet på HUR du kör dina intervaller och vad för sorts intervaller det är. Det kan säkert vara likvärdigt. Jag kör 45 min i samma tempo iaf och intervaller på söndagar.

2011-10-20 @ 16:12:40
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Annelise

HaHaHaHa, roligt!!!:)

2011-10-20 @ 18:15:11
URL: http://annelisef.blogspot.se
Postat av: Cilla

Jag tänker också 5-minuters-regeln. Kör fem minuter åt gången.Men jag kör hellre korta internsiva pass som intervall....först intervallöpning x 4-5 intervaller. Sedan styrke(mage) och därefter 15 minuters crosstrainer för att blanda styrke och kondition:) Och då kör jag 5 minuter åt gången....går så mycket snabbare. När jag körde 45 minuter så tänkte jag 15 minuter ut gången men då hade jag intervaller...går fortare då:P

2011-10-20 @ 20:08:11
URL: http://ijastrong.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0