Frukost...

En läsare ville att jag skulle skriva ett inlägg om frukost. Ett inlägg om frukost finns ju även med på min lista så det passar ju alldeles utmärkt. Egentligen ska det ju då handla om favoritfrukost, men jag tänkte skriva lite mer allmänt om hur jag tänker kring frukost. 

Jag äter alltid samma frukost. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad. Enda gången jag har ändrat är om jag fått nått sorts dietschema som jag ska följa, eller om jag och pojkvännen väljer att lyxa till det och kanske äta bagelsfrukost eller nått på en helg. Jag har faktiskt provat ganska många sorters frukost genom åren och ätit dem under perioder. Till den vardagliga frukosten har jag inget behov av variation och vara kreativ utan det ska helst gå ganska snabbt och inte behöva särskilt mycket tillagning. Då är dte bra med samma varje dag. Man behöver inte planera utan vet hur lång tid det tar och vad som behövs. Lätt som en plätt. Och gott. Det är viktigt att det är gott. 

Min frukost består i alla fall av protein, kolhydrater och fett. Alltid. Jag väljer mat så jag får i mig allt och i lagom mängd... Mängden ska även göra så att jag håller mig mätt mellan 7-tidigast 10 då jag äter mellanmål, men helst fram till lunch. Min frukost just nu består av:
- en tallrik med keso
- en tallrik med fil och müsli
- några (3-4) omega-3-piller 

Egentligen kan man väl äta lite vad som helst... men jag gillar fil så därför äter jag fil. För att få till proteinet så har jag lagt till keso och för att få till fettet har jag lagt till omega-3. Svårare behöver det inte vara. Problemet med frukost tycker jag mest är att få till tillräckligt mycket protein. Jag brukar sikta på ca 20 gr... om jag ska få i mig det genom skinka innebär det en hel förpackning skinka känns lite onödigt. Den mesta "vanliga" frukostmaten (müsli, bröd, juice, gröt) innehåller mestadels kolhydrater. För att få in proteinet brukar jag lägga till keso. Det tycker jag är lättast för mig.

Förutom fil så tycker jag att andra bra alternativ är t.ex. gröt, ägg, m.m. Tyvärr tycker jag inte om gröt. Nånting som jag inte skulle välja att äta till frukost är mackor. Både för att det inte är särskilt mättande och sen för att det ger onödigt mycket energi (om inte knäckebröd) och jag tycker det är rätt svårt att då i sig tillräckligt med protein då. Jag skulle kunna tänka mig äggmackor, men inte vanliga ost- och skinkmackor. Anledningen till att jag känner mig så anti mackor kan vara att vi aldrig åt mackor när jag var liten. Vi hade inte bröd hemma förutom någon gång när det undantagsvis bakades. Jag skulle inte kunna tänka mig att ta kosttillskott i form av proteindrink och liknande till frukost. Riktig mat i första hand! Och fullkorn/långsamma kolhydrater före snabba. Att äta formfranska till frukost håller dig inte mätt länge.

Men nu till det viktigaste. Välj mat du tycker om, oavsett om det gäller frukost, lunch, middag eller mellanmål. Det är inte hållbart att tvinga i dig mat som du inte tycker om bara för att det är nyttigt.
Bagels, gott men inte varje dag.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Har du provat blanda kvarg i filen? Jag blandar alltid 200 g fil och 125 g kvarg och äter med müsli. Riktigt gott och får upp proteinmängden. :)

2012-02-16 @ 14:26:06
URL: http://alskatraning.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jennie: Hmmm, aldrig testat. Kan tänka mig att det är gott... Både kvarg och fil är ju smaskens så ihop blir det nog succé. =)

2012-02-16 @ 19:37:13
URL: http://inhape.blogg.se/
Postat av: Superskier

Gröt, Smörgås med ost, leverpastej och skinka. Ett glas juice till det. Perfekt uppladdning inför en tuff träningsdag i skidspåret!

Vad tycker ni om den frukosten?

2012-02-16 @ 22:51:42
URL: http://superskiers.blogg.se/
Postat av: Johanna

Superskier: Jättebra! Jag skulle dock försöka få i min lite mer protein också, men sen kan jag va lite proteinskadad. =) Kör hårt i skidspåret. Jag ska åka skidor i påsk. Så härligt!

2012-02-17 @ 07:18:20
URL: http://inhape.blogg.se/
Postat av: em

Kör oxå samma frukost jämt, så bekvämt! varför byta nåt man gillar liksom!? men ibland, ¨på helgen är det så nica att hoppa frukost och köra brunsch! med bacon, scrambel eggs, brieost och baguette! nomnom! =)

2012-02-17 @ 09:02:32
URL: http://emelie.teambodyscience.se/blogg/
Postat av: Jessica

Jag tycker ju det e skitgott me kvarg:) Å lite kanel på:) Fast... nu när jag jobbar där det finns frukost... då äter jag aldrig något hemma..utan äter istället väldigt mycket väldigt goda mackor på jobbet:S.. Inte så nyttigt.. Men jag stoppar nog i mej en hel del som är lite mindre bra.. särskilt helger.. öl..mm.. Men.. så du vet.. programmet jag fick av dig som jag kört efter tycker jag redan jag ser resultat av:) Dessutom så har det även gjort att jag tagit mer vikter även då jag är på body pump (har kvar ett sånt pass i veckan).. å tycker det är ännu roligare att plågas lite:)Ska ta å boka en biljett ner så vi kan plågas ilag lite:) ja.. när du nu e frisk...

2012-02-17 @ 10:08:00
Postat av: Johanna

Frukosten är den absolut bästa måltiden på hela dagen!!! Mackor med kallrökt lax och färskost är det bästa just nu!

2012-02-17 @ 15:23:41
URL: http://endansmedsvarasteg.blogspot.com
Postat av: Johanna

Emelie: Jag håller med! =)

Jessica: Jag gillar också kvarg, men helst utan natt på/till. Grymt att du fått så bra resultat. Kör på! Verkar ju gå superbra. Hör av dig om du vill ha ett nytt upplägg om du blir less på det du har. Efter 2 månader kanske?

Johanna: Mums!

2012-02-17 @ 21:06:41
URL: http://inhape.blogg.se/
Postat av: Josefin

Hittade ett frukostrecept på Helene Ahlsons blogg som jag kan rekommendera!



250 g kvarg

1 dl lättyoghurt

1,5-2 dl fullkornsmusli

2 msk russin

2 msk nötter

1/2 banan



Grymt god!

2012-02-18 @ 16:47:03
Postat av: Johanna

Josefin: låter bra... Fast kan tänka mig att det blir ganska "torrt" för jag tror inte så lite yoghurt blir särskilt rinnigt med den mängden kvarg, särskilt inte med müslin till. Alla gillar dock olika konsistenser. Bra ingredienser!

2012-02-18 @ 22:30:51
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Sandra

Låter som en nice frulle =)



Min blir samma 6 dagar i veckan för jag brukar lyxa det på lördagar med någon grov smörgås med gottigt pålägg, älskar mackor, är uppväxt på mackor typ, skulle kunna leva på det,

dock inte så nyttigt som sagt, tyvärr, men brukar iaf välja bättre alternativ än formfranska =)



Annars blir det fibergröt med kanel och mjölk och ett ägg på stående fot innan jobbet varje dag,

funkar och jag gillar det, kan tom längta efter gröten på helgen så det är ju bra =)

2012-02-24 @ 08:48:39
URL: http://mittnuochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0