Planerat träningsschema...

Jag sitter just nu här med träningsvärken från helvetet. Mina stackars ben gör så ont att de ibland inte orkar hålla sig uppe utan lite "halvsläpper" när jag går, alltså att knät viker sig fast det egentligen ska vara rakt. Och min rygg ömmer som bara den och jag har nog aldrig haft så mycket träningsvärk i axlarna någonsin. Ren och skär smärta när jag försöker lyfta armarna. I magen verkar träningsvärken ha uteblivit. Tack och lov för det. En smärtfri zon på kroppen.

Trots, eller kanske tack vare (?), träningsvärken så sitter jag här och tänker på träning. Eller på hur jag ska lägga upp min träning snarare. Vad jag tycker är roligt och vad jag vill fokusera på. Vad jag tycker är roligt är enkelt. Styrketräning, och lite löpning när det går bra. Så det är helt enkelt det jag ska fokuera på. Hur lätt var inte det då? Men just nu är ju min konsition i botten så jag tänkte se till att få upp den genom lite crosstrainer-träning först innan jag ger mig på löpningen. Så styrketräningen då, min riktiga träninng, hur ska den se ut? Jag har ju inte bestämt om jag ska satsa på att tävla igen eller inte, men oavsett så är det roligt att försöka utveckla fysiken åt fitnesshållet till. Både för att jag tycker att det är roligt och snyggt och för att vara förberedd om andan för tävling skulle falla på (jag har inte funderat så mycket på det än). Det jag själv tycker är viktigast i Body fitness är axlar, rygg och ben. Det är i alla fall de muskelgrupper jag inte tycker att man kan få för mycket av (men självklart ska de vara i harmoni med varandra också) så det är dem jag kommer att satsa på. Jag har bestämt mig för att köra ett rullande schema med de tre muskelgrupperna och lägga till de övriga efter hur jag känner det. Armar har jag redan stora, för stora tydligen, så där behövs inte lika mycket fokus och jag kommer köra dem rätt sällan. Bröst, jag gillar att träna bröst och tycker det är snyggt med klyftan som bröstmusklerna kan skapa men inte det jag kommer fokusera på just nu. Mage är alltid bra och det kommer jag lägga in ofta, dock tycker jag att det är tråkigt men jag ska se till att det blir ofta i alla fall. Även om det bara är tre saker som står på mitt schema så kommer hela kroppen att tränas, men mitt fokus lligger på de tre sakerna.

Rullande träningsschema:
- Rygg
- Axlar
- Ben

Angående konditionen så tänkte jag försöka få till ett rent konditionspass i veckan och som bonus ibland om det blir två. Det tror jag kommer passa mig utmärkt. Blir bara till att plåga sig tills konditionen kommer tillbaka. Men ska vänta lite till innan jag börjar för jag har fortfarande en hosta som inte låter särskilt bra.

Det är tanken med träningen i alla fall. Jag ska prova och se hur det går, om jag gillar det eller inte. Nu är jag sjukt sugen på att komma igång. Första passet blir idag. IDag blir det ryggen som piskas.

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Johanna!



Visst har du gått ur Pure Fitness? Varför? För att du inte ska tävla?



Tack för en bar blogg! Kul att du kan träna igen!

Mvh Linda.

2012-01-22 @ 10:13:04
Postat av: Emma s

Låter som ett skönt upplägg...! Kör hårt idag! :)

2012-01-22 @ 10:28:49
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Johanna

Linda: Det var för att jag inte kände att jag fick det stöd, den hjälp eller det bemötande som jag ville och behövde, samt att det var en del saker som jag inte tyckte om.

Emma S: Du med!

2012-01-22 @ 10:33:51
URL: http://inhape.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Mage är alltid bra ja. Tycker också det är tråkigt. Men blir lite mer motiverad när jag går på 30 minuters corepass för den "sortens" stabilitetsträning är ju bra för andra saker (tex slippa ryggont i framtiden, snygg och stabil hållning) än bara få starka och synliga magmuskler. Så kan ju vara ett tips. Brukar funka att lägga efter ett vanligt pass på gymmet eller konditionpass tycker jag. Dessutom är ju träning av korsetten bra för att lyckas göra tyngre marklyft och benböj och det är ju kul =D.

2012-01-22 @ 11:51:19
URL: http://myviewonafairytale.blogspot.com
Postat av: Ebba

Vad skönt att du har kommit igång igen! =) Vill också träna, men nu lär det bli vila för mig de kommande veckorna.. En ofrivillig sådan, men men.

2012-01-22 @ 12:28:18
URL: http://ebbastraningsblogg,blogspot.com
Postat av: Johanna

Pernilla: Tyvärr är inte stabilitetsträning bra för mig och ett corepass är därmed rena rama döden. Jag är för svag och får fruktansvärt ont i ryggen.

2012-01-22 @ 13:19:49
URL: http://inhape.blogg.se/
Postat av: Mari

hehe, den smärtan är lidande. Men förbannat skön samtidigt :)

2012-01-22 @ 14:23:17
URL: http://marriie.blogg.se/
Postat av: Em

hehe det är den värken som säger WELCOME BACK!!! =)

2012-01-22 @ 14:43:40
URL: http://emelie.teambodyscience.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0