Springa eller jogga?

Igår morse var jag ju ute på en liten löprunda. Efteråt skrev jag på Twitter att jag hade "morgonjoggat". Joggat är egentligen inte ett ord jag använder vanligtvis, mest för att jag tycker att att det låter lite småtöntigt på nått vis men även för att jag inte riktigt vet helt vad det betyder. Men joggat kom med i tweeten i alla fall... Det blev liksom ett bra ord tillsammans med morgon.... Morgonjoggat. Det funkar.

Det fick mig att tänka på vad det är för skillnad mellan att springa och jogga egentligen? Jag skulle aldrig säga att jag har varit ute och joggat. Jag har alltid tyckt att det är lite springa som springa...  Antingen springer jag eller så går jag. Hur svårt kan det va? Vad är det som skiljer springa från jogga? När jag tänker på jogga så är det att springa i slow motion, alltså egentligen i samma hastighet som man går i fast med minikorta springsteg och utan att bli anfådd alls. Helst ska man även ha ljusgråa mjukisbyxor och hood på sig också á la ett par tiotal år sen. Då är joggandet komplett. Fast egentligen vet jag ju inte. Slängde ut en fråga på Twitter och fick snabbt ett svar (sociala medier är smidigt!).

"Jogga är ett ord som folk använder om sig själva när de inte tycker
att de är så snabba. Jag tycker alla som inte går springer."

Det låter bra tycker jag. Alla som inte går springer, sen vilken hastighet man springer i spelar ingen roll. Lätt som en plätt ju! Och att se det på det viset gör att jag känner mig lite bättre också. Jag är inte supersnabb just nu, eller aldrig egentligen, men just nu är min kondition verkligen inte bra. Det går inte undan när jag springer... Men jag vill ändå "springa". Jag vill inte "jogga". Det känns bättre att "springa". Jag tycker att det känns som att man tränar på riktigt när man springer och bara mesar omkring när man joggar. Nu pratar jag bara om hur jag ser på användandet av ordet, sen kan själva träningsinsatsen vara densamma oavsett vad man kallar det. Därför väljer jag att säga att jag springer. För då känner jag mig lite bättre och lite gladare! För man kan välja alldeles själv. =)

Kommentarer
Postat av: sanna

Håller med! Jag älskar att använda ordet löpa om min springning, för då tänker jag på alla snabba löpare man sett och hört talas om och känner mig lika snabb och hurtig som dom ;)

2012-03-30 @ 13:19:08
Postat av: Vanja

Hejsan!



Jag heter Vanja och jag har börjat gymma regelbundet. Jag tränade rätt mycket tidigare men under gymnasiet dog det ut eftersom jag helt enkelt inte hade tid.. Nu när jag börjat igen känns det bra visserligen men jag går inte ner i vikt! Jag började gymma i början av februari och tränar relativt ofta, slutat äta sötsaker förutom på tex lördagar, har även ändrat min kost till mindre portioner och nyttigare.. Jag promenerar mycket men ändå står det still. Har du något tips?

2012-03-30 @ 17:26:37
URL: http://expelliarmus.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sanna: Good for you!

Vanja: Jag tycker det låter som att du har ett bra upplägg, men det är ju svårt att veta eftersom jag inte vet vad ditt mål är. Om du vill gå ner i vikt kanske du ska testa att byta ut några promenader mot löpning/konditionsträning istället. Annars, ta i mer och kör hårdare på gymmet. Sen får du ha tålamod. Resultat kommer inte på en gång utan det tar tid och om du bara kört i snart 2 månader så är det inte konstigt att det inte hänt så mycket. Fortsätt så kommer det.

2012-03-31 @ 16:30:59
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Himla bra inlägg! Att "jogga" får mig tillbaka till skolidrotten på mellanstadiet då alla skulle jogga ett varv runt fotbollsplanen som uppvärmning. Trots det, använder jag alltid ordet jogg i samband med morgon. Morgonjogg! Sker det däremot på eftermiddagen är det genast löpning. Haha, knäppt nu när jag tänker på det!

2012-04-01 @ 11:09:22
URL: http://hejklassiker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0