Avvänjning...

Som jag har berättat innan så har jag ju druckit en hel del Pepsi Max under hösten. Eller egentligen under de senaste åren. När jag flyttade till Göteborg för 3,5 år sen så bodde jag nämligen granne med 4-Gott (grymmaste godisaffären) som sålde Pepsi Max-burkar för 5 kr/st. Perfekt för att stå emot godissuget tyckte jag och det gick från att bli en burk nån gång ibland till att höra till basvarorna. När man bara köper några åt gången kan man även lura sig själv att det inte kostar så mycket, men på sistone har vi köpt pepsin i samband med veckoandlingen och då märks verkliegn kostnaden. Onödigt högt! I våras och i höstas när jag dietade så var Pepsin till stor hjälp. Både för att stå emot sötsuget och känna att man får unna sig nått varje dag. Att ha nått att se fram emot. Sen var det även bra för att hålla igång magen som stannar av lite under hård diet. Men även för att få känna sig mätt. Min diet nu i höst var fruktansvärd och jag kände mig inte mätt nån gång (inte ens på ätardagarna). Därför åt jag lunch och sög i mig 2 burkar Pepsi Max så snabbt jag kunde efter jag ätit upp. Då blev magen som en ballong och nått som liknade mättnadskänsla infann sig (även om jag inte kände mig mätt). Superbra! Och samma sak varje dag! 2 Pepsi Max om dagen hela hösten. Nån gång ibland fler, men jag försökte hålla min gräns vid 2/dag.

Det känns ju inte särskilt hållbart av flera anledningar. 1. Det kostar pengar. 2. Det känns verkligen inte nyttigt. Även om man inte blir tjock av det så är det ändå konstiga saker man häller i sig. Sen funderar jag faktiskt på om det inte påverkade mina deffresultat ändå, även om det inte "ska" göra det. Kanske var det därför jag höll så mycket fett på magen? 3. Det är inte bra för tänderna. Jag har redan fått syraskador på tänderna som tandläkaren säger kommer från läsken och vill inte ha mer. Sen i våras dricker jag visserligen alltid läsk med sugrör, men ändå... Ja, listan kan göras lång.

Jag har ju tänkt länge att jag ska ta tag i det hela och minska mer på läsken. Nu har det faktiskt gått bättre än så. Jag har i princip slutat helt och hållet. Sen 5 december har jag endast druckit läsk 2 gånger (1 burk varje gång), varav den ena var att jag beställde av ren rutin utan att egentligen vilja ha. I början var jag iof sugen ganska ofta, men i och med att jag var hos mina föräldrar så fanns det inte tillgång och då var det inte så mycket att göra åt. Jag gillar nämligen inte flask-läsk så det var bara att stå emot. Nu är jag inte alls sugen på läsk längre. Nu har jag iof ätit sjukt mycket sött, gott, och mycket under den här perioden, men jag tror faktiskt att det kommer att hålla i sig när jag styr upp mig själv lite igen. Jag har 9 burkar Pepsi Max i kylen men de står orörda sen länge. Vi får se hur länge det tar innan de är slut. =) Just nu tycker jag mest att det är väldigt skönt att slippa läsken. =)

Kommentarer
Postat av: Annelise

Jobbigt med godisbutik nära! Vi har precis fått en jättefin godis & chokladbutik typ mittemot dörrporten. Det är ju bara för nära. Jag har bestämt mig att glömma att den finns. Jag ska alldrig gå dit!!

2011-12-28 @ 23:11:20
URL: http://anneliseaf.blogspot.com
Postat av: Dieseldoris

Bara att stå på sig! :)

Grymt jobbat än så länge må jag säga :)



Att göra sig av med "läskberoende" är egentligen aldrig lätt...

2011-12-29 @ 01:44:18
URL: http://dieselandtraaash.blogspot.com
Postat av: Tommy

Nu minns jag inte varför, men i längden så lagrar man mer fett av light-läsker än de med socker i, jag ska försöka friska upp mitt minne om varför det är så och återkomma. Det hade något att göra med sötningsmedlet om jag minns rätt, aspartam är inte nyttigt.

Lycka till med att motstå sötsuget =)

2011-12-29 @ 12:32:12
URL: http://motivationsplatsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0