Vad är nyttigt?

En tanke slog mig faktiskt förra veckan när jag svarade på en kommentar gällande min kost. Vad är det som är nyttigt egentligen? Nyttigt för vem? Vad är det som bestämmer om det är nyttigt? Är det Livsmedelverket som bestämmer? Är det LCHF fanatikerna? Är det vegetarianerna? Ska man äta som en kanin eller en stenåldersmänniska?
 
Jag tycker att jag äter ganska nyttigt egentligen... i det stora hela. Men i mångas ögon så äter jag nog inte alls särskilt nyttigt. Jag äter nämligen nästan aldrig grönsaker till min mat. När jag lagar mat hemma är det väldigt sällan grönsaker I maten, och grönsaker TILL maten händer typ aldrig. Om jag äter mat hemma hos någon annan så kan jag ta lite sallad ibland, annars är det om jag beställer in en sallad när jag äter ute, vilket inte händer så ofta. Grönsaker till maten när jag äter ute lämnar jag alltid. Jag vill liksom inte ha grönsakerna. Det känns inte som att de fyller något syfte för mig annat än utfyllnad som jag inte behöver eftersom jag blir mätt av maten.
 
Förutom avsaknad av grönsaker så äter jag generellt sett nästan aldrig frukt. Nu på slutet har jag ätit lite mer frukt än vanligt eftersom jag inte haft någon bra rutin med mellanmål på jobbet. Vi får frukt gratis på jobbet och då kan jag ta om jag inte har nått annat, men helst. Jag köper däremot aldrig hem frukt. Helst äter jag också nått annat för jag tycker mest att jag blir hungrig av frukt. Blir jag hungrig av att äta nått så fyller det ju inte sitt syfte... Att det är gott? Nja, knappast... endast apelinbåtar är riktigt gott.
 
Så vad menar jag då med att jag äter ganska nyttigt? Så här tänker jag... Jag försöker äta för att fylla mitt syfte. Mitt syfte är att kunna ha egergi till att träna ordentligt och förhoppningsvis bli både starkare och kunna lägga på mig muskler. Sen vill jag ju även bara mätt, glad och äta god mat. Det går hand i hand för mig. För att kunna göra det så behöver jag bland annat protein. Det klarar jag av genom att äta mycket kött, keso, kvarg, ägg och liknande i min kost. Dessutom behöver jag kolhydrater för att orka. Det fixar jag genom att äta saker som fullkornsbulgur, potatis, grovt bröd. Vilken sorts kolhydrater beror på när på dagen. Snabbare kolhydrater kan funka väldigt bra innan eller efter träningen. Givetvis kan man äta grönsaker också, det är säkert jättebra, men ingen favorti hos mig då jag hellre äter "riktig mat". Jag behöver dessutom nyttiga fetter så förutom det fett jag får i mig genom maten så äter jag ganska mycket omega-3 tillskott. Jag äter dessutom vitaminer varje dag. Sen brukar jag även äta ganska ren mat, dvs inte så mycket kladd och jag kan se vad det är jag äter... både för att jag är lat när det kommer till matlagingen och för att jag gillar det. Så det smyger inte in så mycket okänt i min mat. Jag vet vad jag äter. Det är inga halvfabrikat eller konstigheter. Förutom min stora last (godis) så äter jag inte särskilt mycket sött. Jag gillar inte sötningsmedel och tanken på att t.ex. blanda keso eller kvarg med Fun light känns bara äckligare och äckligare (även fast jag har gjort det för många år sen). Jag är inte förtjust i flottig mat så det händer inte så ofta att jag äter snabbmat eller liknande. Jag brukar försöka se till att jag får i mig tillräckligt mycket protein på en dag, och så följer allt det andra med i farten. Väldigt smidigt! =) Jag brukar försöka äta rätt nyttigt (enligt mig) i veckorna och på helgen äter jag lite extra saker som jag kanske är sugen på... som godis. =) Att det "slinker ner nått extra" händer inte så ofta för då vet jag att jag bara vill ha mer och om jag inte verkligen vill ha det kan jag lika gärna va utan.
 
Min kost passar alldeles utmärkt för mig. I mina ögon är den nyttig. För någon annan är den kanske inte alls nyttig. Så länge man själv är nöjd så tycker jag att det är bra. =)

Kommentarer
Postat av: Petra

Så bra skrivet! så sant!

2012-12-13 @ 16:09:24
Postat av: Em Löfgren

Är faktiskt rätt intressant det där med vad som är nyttigt. Det är liksom så relativt. Tror mig äta betydligt "nyttigare" än random Svensson då jag ligger lågt med läsk godis och skräpmat. Å andra sidan äter jag galet mycket rött kött och lite frukt/grönsaker. Men ja- det är relativt tror jag!

2012-12-16 @ 19:51:28
URL: http://emliscious.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0