2-4 glas mjölk täcker ditt proteinbehov/dag

Haha... idag har jag ju som sagt spenderat dagen på stan och gjort reklam för saker... hur som så blev det att jag lunchade med en for mig helt okänd tjej (blev ihopparade för dagen)... Hon sa visserligen att hon var vegetarian och redan då visste jag att våra hjärnor inte funkade på samma sätt... Hon började i alla fall babla om sitt vegetarianande i slutet av lunchen (kebabtallrik för mig, nått falafelgrejs för henne) och jag var bara tvungen att fråga hur det var med proteinet egentligen... Jag tycker att det måste vara väldigt svårt att få i sig tillräckligt, i alla falls om tränande... Men inte enligt den här tjejen. Enligt henne så räckte det för en vanlig person att dricka 2 glas mjölk per dag för att få i sig allt protein man behövde. Jag kollade upp det hela och 2 glas mjölk ger ungefär 14 gr protein. OCh då var jag bara tvungen att fråga hur hon trodde det skulle funka för en bodybuilder då... och svaret blev: "Ja, de måste ju naturligtvis dricka lite mer... en si så där 3-4 glas per dag". Ja, diskusionen slutade där för jag orkade inte gå in på det någe mer eftersom inget gott kunde komma ur det hela... men jag tycker ju naturligtvis att hon är helt och hållet ute och cyklar... men sen är jag ju en obotlig köttälskare också! =) jag gillar dessutom inte mjölk heller, oavsett hur bra det är. Mjölk byggde inte denna kropp! xD

Sen jag kom hem har jag legat i badet och försökt tina upp.. Trots massor av kläder så var jag totalt genomfrusen. är fortfarande lite kall innerst inne.. Men ska läsa lite nu och ikväll väntar utflyttningsfest. Får se om det blir så att jag hänger med ut eller omd et bara blir förfest och sen hem för min del... är inge vidare partysugen faktiskt... mend et blir nog kul i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Julia

Mjölk vet jag väl inte om det är den bästa proteinkällan men t.ex. linser innehåller även de en hel del protein. Så att få i sig nog med protein borde inte vara ett problem, en vanlig människa behöver ofta mindre protein än många tycks tro. Det kan däremot vara ett problem för vegitarianer att det blir en obalans i propotionerna av vad de äter och att de då äter för mycket kolhydrater men det beror nog mycket på okunnighet. Men vet man vad man ska äta och hur mycket ska det nog funka till och med för en kroppsbyggare. Fast då tror jag det är bättre att äta mycket t.ex. keso/kesella än att bara hälla i sig mjölk :o)

2009-02-07 @ 18:59:45
URL: http://juliaha.blogg.se/
Postat av: carolina

jag är också obotlig köttälskare ;) vegg kan däremot vara gott att varva med :)

2009-02-08 @ 17:50:55
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Ebba

Haha, härlig diskussion =) 2 glas mjölk gör nog knappast att man får i sig allt protein man behöver, men det är klart man kan klara sig utan kött. Bara man läser på och vet hur man ska kombinera maten så =)

2009-02-09 @ 13:32:21
URL: http://ebbastraningsblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0