Ett helt annorlunda benpass...

Strax innan 9 var jag på gymmet igår. Nu kändes det väldigt sent, men för några år sen tränade jag väldigt ofta vid den tiden. Jag och min pojkvän skulle testa på mitt nya träningsschema. Utfall, knäböj och marklyft... som jag suger på och typ aldrig gör. Utfall är jag väldigt vinglig och svag i men jag fick ändå till det ganska bra idag. Knäböj är jag svag i ochgör väldigt lätt illa mig i ryggen när jag kör. Marklyft har jag aldrig kört för att jag varit rädd för att göra illa mig i ryggen. Nu blev det allt på en gång. Utfallen gick bra. Första setet kändes knepigt men sen fick jag till det bättre. Kom nog inte upp i de vikterna som jag borde ha haft för det blev för många repetitioner. Samma sak med knäböjen. Körde 12 repetitioner på varje set och var inte helt slut ändå. Men jag blev trött! Marklyft har jag ju aldrig kört innan så det var kul att prova på och vid sista setet kändes det riktigt bra. Nästa vecka ska jag arbeta mig uppåt med vikterna. Bra övningar, men jag saknade den där brännande, svidande kontaktkänslan som jag får i min älskade benpress. Nu kändes det ju ingenting (okej, i utfallen kändes det) utan det blev mest bara segt... men skam den som ger sig. Jag ska på det nästa vecka igen! =) Skulle egentliogen ha kört sittande vadpress, men tyvärr så tog mitt gym bort den för nått år sen... Försökte mig på det i smithmaskinen men hade för lätta vikter på stången och ändå gjrode det så ont i benen av stången att jag inte kunde fortsätta... Det kändes inte som nått bra alternativ med andra ord... fick bli i benpressen istället. Bra träning blev det men kändes väldigt fokuserat på baksidan. Jag brukar fokusera på framsidan i vanliga fall. =) Omväxling förnöjer antar jag! =)

Motion: Styrketräning Ben: 3 x utfall i smithmaskin 50 kg, 3 x knäböj 50 kg, 3 x marklyft 40 kg, 3 x liggande lårcurl 40 kg, 3 x vadpress i benpress 120 kg, 3 x stående vadpress 124 kg

Kommentarer
Postat av: linnea

Hejsan

Jag blev nyfiken när jag läste detta

Hur ahr du kunnat styrketränat så länge men inte kört såna riktiga basövningar? vad har du kört för benövningar istället som du tycker man utvecklas bäst av?

Om du får ont i ryggen kanske du behöver mer hjälp med tekniken?



Kör hårt!

2011-06-14 @ 11:16:48
Postat av: Johanna

LInnea: Jag har klarat mig bra med riktigt tunga benpressar... och benspark och lårcurl av olika slag.

2011-06-14 @ 11:24:25
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Emma s

Håller verkligen med dig, inte enkla övningar att få till inte! Speciellt utfallen tycker jag är kepiga :s men bara att träna på tills man får till dem! :)

2011-06-14 @ 13:15:00
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja, jag har också dragit mig för knäböjen länge. Stel i ryggen och svårt att gå ner ordentligt med mycket vikt. Inge kul att köra när man känner sig svag= stoppa huvudet i sanden och köra andra övningar= dumt. Hoppas det går bra för dig!


Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0