Comeback på gymet...

Wooohoooo! Comeback på gymet och det kändes grymt. Jag var väl i och för sig inte mitt allra starkaste jag men det gick bra ändå. Körde många set i hantelpressen och det kändes riktigt bra. Trots att jag tog slut så kunde jag pressa upp den sista gången där jag vanligtvis brukar ta hjälp. Riktigt bra! Jag fick faktiskt grymt bra kontakt i alla axelövningar och det kändes verkligen härligt att vara på gång igen. Magen körde jag genom att göra många set situps på en bänk. Tog riktigt fint och det är skönt att känna att man blir betydligt tröttare för varje set och orkar färre och färre. Just det där med att man orkar färre och färre tycker jag är tydligare på andra muskelgrupper än just mage, men igår även på magen... Nytt i min träning är ju att köra cardio efter styrketräningen för att bränna lite mer fett. Igår blev det 30 min på löpbandet i behagliga 10-10,3 km/h. Väldigt skönt tempo att bara ligga och rulla på i och inte särskilt ansträngande. Jag måste mest koncentrera mig på andningen så att jag inte får håll men det var inga problem igår. Det var 30 härliga minuter med bra tv-underhållning dessutom! Det är verkligen inte alla dagar det händer. =)

Motion
: Promenad 70 min, Springa 30 min
Styrketräning Axlar & Mage: 6 x hantelpress 17-17-15-15-13-13 kg, 4 x sidolyft med hantlar8-8-6-6 kg, 4 x upprätt rodd 15 kg, 3 x stående skivstångspress bakom nacken 22 kg, 4 x baksideflyes med hantel 6 kg, 6 x situps på lutande bänk

Kommentarer
Postat av: Matilda

Tycker det du kör är strongt. Själv har är jag otroligt dålig på att träna mage, kan inte ens minnas när jag tränade det sist..

2011-03-17 @ 13:26:09
URL: http://epinefrin.blogg.se/
Postat av: Johanna

Matilda: Tycker också att mage är trist att träna, men jag biter ihop en gång i veckan... =)

2011-03-17 @ 14:45:58
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Vas

Du bränner ej mer fett totalt sett över dygnet om du springer efter styrketräning. Vill bara förtydliga detta så inte folk får för sig att börja springa efter ett styrketräningspass och tro att de lättare blir av med fettet.



Sett till över dygnet så jämnas fettförbränningen ut och med det menas att du exempelvis i ditt fall visserligen kommer få akut ökad fettförbränning vid cardiotillfället, MEN fettförbränningen kommer vid ett senare tillfälle på dygnet "kompensera" för den höjningen, med andra ord sänka den. Så i slutändan sett över dygnet kommer din fettförbränning ha varit lika stor som om du hade sprungit fem timmar innan gymmet. När du springer spelar ingen som helst roll för din fettförbränning i det stora hela.



Så frågan är då, varför riskera att försämra återhämtningen från styrkepasset när tidpunkten på löpningen inte spelar någon som helst roll?(Eftersom konditionsträning direkt efter hämmar muskeluppbyggnad vilket oftast är något man inte vill hämma)



Men sen kan man ju göra det av bekvämlighetsskäl men jag var tvungen att skriva detta eftersom folk kan tolka din text där helt koko och få för sig konstiga saker :)

2011-03-17 @ 18:47:45
Postat av: Johanna

Vas: ja, jag gör det ju för att öka cardion och genom det bränna mer fett... Att det sker efter passet är mest för att jag inte hinner nån annan gång eller vill "träna" fler gånger per dag. Egentligen gillar jag det inte iom att det känns som att styrketräningen går förlorad genom det... men så är det väl inte helt och hållet och det gäller ju bara nu under en period... Bra med dina faktainlägg! Det finns många galna personer på internet! =)

2011-03-18 @ 10:55:28
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Vas

Tror inte jag var tillräckligt tydlig i mitt föregående inlägg. Du bränner inte mer fett med cardion annat än att det påverkar din kaloribalans. (Känner mig jobbig när jag skriver sånthär istället för att peppa dig ;D)



Detta är ett citat som sammanfattar det jag försökte få fram. Läs de övriga punkterna han skriver om i länken, mer specifikt den sista. Menar absolut inte att du ska sluta springa helt med detta... :)



"Ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet, mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen. Konditionsträning kökar inte dygnets fettförbränning under varken bulk eller deff, mer än vad det eventuellt påverkar kaloribalansen. Konditionsträning i sig ökar inte fettförbränningen, utan är bara ett sätt att påverka kaloribalansen. Kroppsfettmängden påverkas inte mer än vad kaloribalansen eventuellt påverkas. Man förlorar lika mycket eller lite kroppsfett utan att träna konditionsträning och styra kaloribalansen med kosten i stället, äta mindre. Eller genom en kombination. "



http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4458633&postcount=2

2011-03-18 @ 11:20:57
Postat av: Johanna

Vas: Du var helt tydlig... kanske jag som använde fel uttryck... Jag behöver bränna bort mer fett = jag rör mig mer. =) Kalorier in - Kalorier ut... Det känns som att vi menar samma sak. =)

2011-03-18 @ 11:37:38
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0