Det här med repetitioner...

Jag fick frågan av en läsare om jag inte kan skriva ner hur många repetitioner jag gör av varje övning. Jag skriver ju ändå ner hur många set och vilken vikt (på de flesta där man kan veta. Ger ju inte så mycket att skriva nivå 12) jag har kört med. Att lägga till hur många repetitioner borde ju då vara en piece of cake kan man tycka. För de flesta kanske, men inte för mig. 

Ska jag vara ärlig så räknar jag nästan aldrig hur många repetitioner jag kör. Eller jag vet inte om det är så att jag inte räknar eller om det är så att jag glömmer bort hur många jag har gjort så fort jag släpper vikten, eller redan innan. Min pojkvän brukar fråga mig titt som tätt efter att jag precis gjort klart ett set om hur många jag gjorde. Det är ytterst sällan jag kan svara nått annat än att jag inte vet. Jag tycker faktiskt inte att det är särskilt viktigt heller. De gånger jag håller koll på antalet är när jag ska ska maxa eller köra riktigt snortungt i en övning som jag verkligen vill öka på, som bänkpress i våras, eller när jag kör tungt i benpress. När det kommer till benpressen så beror det mest på att jag gör det för att köra tillräckligt många. Jag vet nämligen att jag orkar i alla fall 20-25 reps så allt under det är inte godkänt även om jag känner mig trött. Istället för att räkna repetitioner kör jag tills jag är riktigt trött/inte orkar mer. Då spelar det inte så stor roll om det är 8 eller 10 repetitioner. Jag att om jag låste mig vid ett visst repsantal så kanske jag skulle bli lite lat och lägga av så fort jag har nått "rätt" antal repetitioner även fast jag kanske har någon till i mig. Då tycker jag att det är bättre att köra utan ett exakt mål annat än utmattning. Då blir jag trött, varje gång, jämt och jag tycker att jag lättare kan försöka mig på tyngre vikter när jag inte är så låst. Det är helt enkelt den "metod" jag tycker känns bäst för mig, men jag vet ju många som räknar repetitioner petnoga och funkar det för dem så är ju det väldigt bra också. Alla vägar leder till samma mål, bara på ett eller annat sätt. Jag trivs bra med mitt sätt. =)

Nu kanske det låter som att jag kör totalt planlöst, men så är det inte. Jag kör oftast ganska tungt men det varierar från övning till övning. Vissa övningar tycker jag att det passar att köra lägre repsantal och vissa högre. Pressövningar ligger jag oftast kring 3-7 repetitioner. Oftast blir det fler i första setet och färre i de senare seten. Flyesövningar t.ex. ligger jag oftast kring 10 repetitioner. Normalt sett skulle jag väl säga att jag ligger mellan 4-10 repetitioner som oftast med undantag för några få övningar där jag kan köra ännu fler repetitioner. Sen försöker jag variera mig ibland och lägga in lite mer högreps, men jag har inte varit jättebra på det. Tänkte börja vara lite noggrannare nu. =)

Jag tänkte också försöka börja räkna repetitionerna lite bättre. Jag lyckades på några övningar igår, men långt ifrån alla. Räknar för att veta hur många jag gör, inte för att sätta upp mål. Ska testa ett tag så får jag se hur mycket jag tycker att det ger. 

Hur gör ni?


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi

Intressant hur olika man funkar :-) för mig är det peppande att räkna! Dessutom har jag på många övningar en regel att om jag orkar fler än åtta reps är det dax att öka vikten.

2012-02-22 @ 17:34:53
Postat av: Josefin

Inspirerande inlägg!

Följ gärna min träningsblogg!

/Josefin

2012-02-22 @ 19:27:52
URL: http://hundra.spotlife.se
Postat av: emma s

Hm, jag håller med dig, känns lite poänglöst att ha stenkoll på repsen, framförallt svårt att minnas till efter passet! Om man ska skriva ner alltså. Men någorlunda koll brukar jag nog ha, vet om jag kör högrepsare eller lågreps. Slutar när jag det har bränt ett tag och jag inte orkar mer.

2012-02-22 @ 19:50:58
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ann-Sofi: ja, alla är nog olika. Jag höjer nog också vikten vid 8 reps, iof beroende på hur tungt jag vill köra. =)

Emma: Ja, högreps eller lågreps håller jag också koll på. Jag tror faktiskt vi kör rätt lika! Great minds think alike. ;)

2012-02-22 @ 20:52:20
URL: http://inhape.blogg.se/
Postat av: Emma s

Hahaha, yeah, great minds think like us! xD

2012-02-23 @ 22:45:27
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kul att se lite hur andra gör med repsen =)



Jag och en kompis kör ihop för det mesta och brukar köra med räkning.

Mjukstartar oftast varje övning med ett lättare set á 6 rep.

Sen kör vi 3 set med 6 rep med tyngre vikter,

så vi precis orkar, ibland så orkar man öka ett sett eller två lite till och då gör vi det.

Ibland börjar vi på maxvikt ett set och trappar neråt för varje set tills vi gjort fyra.

Vill man även nosa och höja sig lite i vikt så kan det ibland bara bli 2-3 rep och sen går man ner på föregående vikt,

måste ju tänja lite på gränsen oxå =)

Ja oftast blir det räkning och 6 rep á 3-4 set,

det funkar bra för oss i alla fall !!



Måste bara säga att jag blir grymt impad av din kropp ;)



Trevlig helg !!

2012-02-24 @ 08:31:35
URL: http://mittnuochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0