Galet jobbig benträning...

Dagens benträning bjöd på en hel del nytt.... nämligen knäböj som jag har sagt att jag ska bli bättre på, bulgariska splitböj istället för min vanliga utfallsgång och rumänska marklyft som en av baksida lår-övningarna. And it felt great! Eller knäböjen kändes så där... Jag kunde köra hyfsat tungt (för att vara mig) med bibehållen bra teknik, ingen smärta i ryggen och egentligen inga problem... men det kändes inte "rätt". Eller jag vet inte... det kändes lite konstigt men tydligen såg det bra ut. Jag valde att inte ta ut mig helt och hållet i den övningen för att vara säker på att jag gjorde hyfsat rätt... Splitböjen däremot var det bara att mosa på. De var sjukt jobbga och jag kände mig som spagetti efteråt, särskilt i rumpan. Joooobbigt, men mycket bra! Hittade en behaglig stoppad rulle som hörde till en magmaskin som jag kunde ha bakre benet på. Funkade perfekt. Rumänska marklyft är en övning som jag provade på förra helgen när jag var på träningsläger. Förut har jag bara kört vanliag raka marklyft och inte riktigt fastnat för övningen... Men rumänska så kör man bara till knäna ungefär och det passar mig mycket bättre. Det stretchar gött och jagfår bra kontakt med baksida lår. Blev rejält slut. I bensparken blev det rejält med set. Tunga set. Och dropset på slutet. Så sjukt jobbga dropset. 70-50-30 och sen dog jag lite.... I sittande lårcurlen så fick John pressa medan jag höll emot på vägen upp. Riktigt bra. Ett RIKTIGT bra pass. Nästa gång ska jag vara bättre i knäböjen. =) Svetten sprutade dessutom och det tycker jag om. Det känns som att hela huden renas. Vem behöver gå på spa när man kan träna? ;)
 
Dagens träning:
4 x knäböj 80-80-80-60 kg
5 x 10 bulgariska splitböj med kettlebells á 16 kg
5 x rumänska marklyft 43 kg
7 x benspark 70 kg (2 sista dropset)
4 x sittande lårcurl (fokus excentrisk fas)
4 x stående vadpress
 

Kommentarer
Postat av: em eriksson

well done!! Ja knäböj är det verkligen mycket teknik i! för mig är det viktigt att köra tungt för att få kontakt, helt enkelt en sån övning!

Svar: Jag ska öva och öva och öva tills jag blir bra på den. =)
Johanna

2012-07-10 @ 09:20:42
URL: http://emliscious.blogspot.se/
Postat av: Karl Alfred

Gött o se att du blivit en förnuftig byggerska o äntligen börjat köra böjar. Lycka till.

Svar: Jajamensan... men än så länge skulle jag säga att min kära benpress fortfarande tar bra mycket bättre... men jag ska arbeta min uppåt även i böjarna så länge ryggen pallar.
Johanna

2012-07-10 @ 18:59:49

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0