Garmin Forerunner 305?

Nått som stod på min önskelista nu till julen (och även min födelsedag i höstas) var en pulsklocka... det var en av de få önskningar som inte uppfylldes. Nu är jag dock sjukt sugen på att ta saken i egna händer och köpa en själv. När jag sätter igång med träningen igen är jag nämligen väldigt sugen på att få tillbaka min kondition på en hälsosam nivå, både för att det är skönt att ha bra kondis och sen för att det blir lättare att styrketräna då (tänk utfallsgång och knäböj!!!). I höstas körde jag ju en del träning med pulsklocka och jag gillade det skarpt. Det enda jag gjorde då var i och för sig att försöka hålla mig inom vissa intervaller. När jag sprang så spelade inte pulsen så stor roll, men det var otroligt mycket roligare att springa när jag hade mer koll. Det jag tyckte var roligast var:
  • Puls - hur jobbigt tyckte kroppen egentligen att det var och hur var det i jämförelse med hur jag upplevde det just då. Håller jag verkligen på att dör?
  • Hastighet - hur snabbt springer jag egentligen? och hur står det sig med hur snabbt jag upplever att jag springer just då? Tydligen kunde dagar då jag kände detsom att jag sprang snabbt som vinden vara långsammare än dagar då jag kände det som jag sniglade fram. Oerhört intressant!
  • Sträcka - hur långt har jag sprungit? Hur lång är den här rundan?
Sen fanns det en massa andra funktioner som jag aldrig utforskade men som säkerligen är väldigt roliga.

I höstas lånade jag min pojkväns Garmin Forerunner 305 och tyckte att den var grym. Den hade allt! Visserligen lite klumpig, men inget man märkte av när den användes. Klockor med mindre skärm sägs dessutom vara svårare att se vad det står på. Jag vet att Madde också har en sån och har testat lite andra klockor men inte hittat nått värt att ersätta den med än. ÄN. Nu ligger 305 väldigt bra i pris och jag är som sagt oerhört sugen på att slå till... MEN... Bara för att vara på den säkra sidan...

 

Finns det nån annan pulsklocka som du kan rekommendera?

 


Kommentarer
Postat av: Tommy

Skaffa dig den stora, klumpiga klockan! =) Det vore väl gulligt att ha samma som partnern ;) Eftersom du tyckte att den var bra och allt.

2011-12-27 @ 15:50:17
URL: http://motivationsplatsen.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag har haft 305 i mer än ett år och älskar den! Klumpigheten vänjer man sig vid, tänker inte på det längre!

2011-12-27 @ 16:06:19
URL: http://hejamamma.blogspot.com
Postat av: Västgötskan

Jag har inget annat tips, då jag inte har testat något annat. Men har en 305 och är grymt nöjd! :-)

2011-12-27 @ 16:26:10
URL: http://rundarocksaenform.blogspot.com
Postat av: Dessi

Den är grym den där! Ångrar bittert att jag köpte en 110:a och gav min 305:a till min sambo, för 110:an är mycket sämre än 305:an även om den är nättare och snyggare.



Annars har ju Garmin släppt en ny värsting om man vill lägga de pengarna:



https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&pID=90671

2011-12-27 @ 18:38:29
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Ousa

Kör med den du visar ovan! Är mycket nöjd! Bra klocka för bra peng!

2011-12-27 @ 19:01:37
URL: http://correr-ousa.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Jag har också denna och tycker att den är grym. Enda nackdelen är att kcalförbrukningen endast är baserad på hastighet, vilket gör att då man tränar inomhus och inte har nån satellitkontakt så registreras ingen kcal-förbrukning. Annars är den grym!

2011-12-27 @ 19:03:34
Postat av: Camilla

Jag har lääänge valt mellann 305:an och 110:an. Så när jag skulle köpa den igår bestämde jag mig för 305:an men tyckte den kändes för klumpig och dessutom fanns bara ett sjyltex kvar (av 4 stora elkedjor) så blev en 110:a för mig (tjejmodell), ska inviga den imorgon! :)

2011-12-27 @ 20:21:02
Postat av: Johanna

Dessi: Helst vill jag inte lägga några pengar alls, men det är u inte vidare realistiskt. ;)

Camilla: Berätta gärna hur 110an var sen.

Alla: Jag är nog övertygad nu. =)

2011-12-28 @ 11:13:34
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Dessi

110:an är en OK pulsklocka om man bara vill se puls, tid och distans, men har man haft en 305:a innan är det en rejäl nedgradering.



Du kan inte ställa in intervaller, du kan inte se pulszon utan endast aktuell puls, du kan bara se aktuellt tempo den senaste kilometern och inte aktuellt tempo här och nu (vilket är väldigt störigt), den tappar kontakt med satelliterna om du väntar för länge med att börja springa vilket är jävligt jobbigt om man ska springa ett lopp och står och väntar i startfållan. Listan kan göras lång.

2011-12-29 @ 01:00:09
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Camilla

Invigde 110:an igår, och är supernöjd!! Under tiden man springer ser man sträckan i displayen, vilken hastighet man håller samt så kan man välja att se pulsen, klockslaget eller hur länge man sprungit so far. När man är färdig går man till historiken och där summeras passet i tid, hur många km, medelpuls, kcalförbrukning och vilken tid passet startade. Dessutom så piper klockan till vid varje km och talar om hur lång tid den km tog att springa. Jag har ingen annan pulsklocka att jämföra med men man får se till behovet, denna klockan uppfyller mitt behov.

2011-12-29 @ 09:52:25

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Din Bloggadress/hemsida:

Kommentar till inlägg:

Trackback
RSS 2.0